Monday, April 21, 2014

Imbas Kembali #1 | Hujan Rahmat

Rabu, 29 Februari 2012 | 7 Rabiulakhir 1433 H

Hari ini hari hujan. Ketika aku dalam perjalanan balik ke rumah sewa dari tempat kerja, aku terpaksa bermandi dengan hujan gerimis tanpa sekaki payung. Diri sendiri berasa seolah-olah hujan rahmat sedang menemani atau menguji kesabaran aku. Ya, hujan diturunkan apabila ia sangat-sangat diperlukan atas kuasa-Nya. Subhanallah..! (Maha Suci Allah)

Malam ini aku sekali lagi menerima nasib yang sama tetapi kali ini sekaki payung yang berwarna merah telah dapat meneduhi aku daripada berbasah hujan. Saat aku sedang berjalan di jambatan Terminal Bersepadu Selatan (TBS), aku melihat sesuatu. Satu. Satu insan. Seorang insan istimewa. Insan itu kehilangan deria penglihatan (buta) yang menggunakan sebatang tongkat. Nasib baik ada seorang sanggup memimpinnya dan bawa ke tempat yang hendak ditujukannya. Hatiku benar-benar tersentuh. Hati menangis seketika. Moga Allah sentiasa bersama seorang insan istimewa itu. Adakah aku bersyukur dengan keadaan aku ini? Bersyukurkah aku? Nampaknya mungkin hujan itu satu hikmah disebalik perasaanku. Benar-benar menginsafkan aku. [bermuhasabah]

~ Seorang insan & sebatang alat bantuan ~



Bandar Sri Permaisuri,
Cheras, Kuala Lumpur.

No comments: